Touch "Touch" 1969
Touch - одни из пионеров прогрессива на американском континенте. Характерно, что творчество этого замечательного состава впоследствии служило надежным ориентиром некоторым именитым представителям жанра (так, отдельные пролонгированные опусы квинтета вдохновили на композиционные подвиги будущего лидера Kansas Керри Ливгрена). У руля команды стояли старые школьные друзья Дон Галлуччи (клавишные, вокал) и Джоуи Ньюман (гитара, вокал). Именно их сочинительские опыты и определяли затейливую палитру ансамбля. Другими участниками Touch на первых порах являлись вокалист Джефф Хоукс, басист Брюс Хаузер и ударник Джон Бардонаро.
Продолжение см. Touch's only album briefly enjoyed legendary status during its recording and again shortly after its release, but all too rapidly entered the realm of the well-kept secret. It may or may not be the very first progressive rock album, but what is indisputable is that few bands engineered a more satisfying collision of rock, jazz, psychedelia, and classical music during the genre's heyday. Much of the album's effectiveness stems from the soaring imagination of the band's leader, keyboard player, and principal composer, Don Gallucci, incredibly just 19 years old. Throughout, he plays only piano, clavinet, and what sounds like a cheesy old theater organ -- no Mellotron, no synths -- yet he does so with a virtuosity tempered by the kind of restraint that would become all too rare among bands like ELP, Yes, and other behemoths of the prog era. Opener "We Feel Fine" demonstrates that this is a band that can rock, too -- an impression confirmed by the band's single "Miss Teach."
|