Fusioon - это испанский квартет из Барселоны, в составе которого играли Manuel Camp (фортепиано и клавишные), Jordi Camp (бас-гитара), Santi Arisa (ударные) и Marti Brunet (электрическая гитара и синтезаторы). В первой половине 70-х гг. Fusioon выпустили три альбома, озаглавленные "Fusioon I" (1972), "Fusioon II" (1974) и "Minorisa" (1975). Музыка испанцев включает элементы симфонической музыки, фолка и джаза. Рецензенты усмотрели сходство Fusioon с King Crimson (есть что-то от фрипповской гитары), Focus (похожа флейта), Le Orme, Ekseption, ELP (столь же мастерски и изобретательно звучит хаммонд-орган), но наиболее ценно то, что группа то и дело выдаёт сюрпризы, красивые соло и неожиданные переходы. Лучший трек на первом альбоме "Danza del molinero" (Manual de Falla), где звучит андалусийская скрипка, а кульминацией композиции является её финал... Второй лонгплей имеет более симфонический саунд и местами явно напоминает грампластинки Gentle Giant. Поклонники команды, считающие лучшим альбом "Minorisa", выделяют на нём три длинных трека. Есть мнение, что последний релиз напоминает собой своеобразный коллаж из подражаний Tangerine Dream, Synergy и Клаусу Шульцу. Что ж тут хорошего?...
* * *
This is a Spanish quartet from Barcelona featuring Manuel Camp (piano and keyboards), Jordi Camp (bass), Santi Arisa (drums) and Marti Brunet (electric guitars and synthesizers). In the first half of the Seventies FUSIOON released three albums entitled "Fusioon I" (1972), "Fusioon II" (1974) and "Minorisa" (1975).
The first album FUSIOON contains arrangements from 'traditionals'. It sounds like a tasteful stew with classical, folk, jazz and symphonic elements. The songs has echoes from KING CRIMSON (Fripperian guitar), FOCUS (flute) and Le ORME/EKSEPTION/ELP (Hammond organ) but the musical ideas are great and the musicians play strong with many surprising breaks and exciting solos and interplay. The highlight is "Danza del molinero" (Manual de Falla) with sparkling piano, a tight rhythm-section, an Andalusian sounding violin, fiery electric guitar and powerful Hammond waves, culminating in a grand finale. The second LP II has a more symphonic sound, especially the Keith EMERSON-like Hammond, Moog - and pianoplay is very prominent but I can also trace GENTLE GIANT (guitar/piano interplay and some vocal harmonies). An alternating and interesting album.
Their best effort is the third record entitled "Minorisa", containing three long tracks. The first two are an amazing blend of KING CRIMSON, GENTLE GIANT, ELP and even TANGERINE DREAM (flute-Mellotron like the "Phaedra"-era) with lots of captivating musical moments, lush keyboards and strong interplay (guitar, keyboards, flute, bass). The third song is a maverick: a kind of sound collage, very electronic like TANGERINE DREAM, SYNERGY and Klaus SCHULZE with flute Mellotron, all kind of synthesizer sounds and fat Moog runs, a bit weird and not really satisfying end of this good album.